Lactaattesten

Door middel van een lactaattest wordt op een medisch verantwoorde manier je huidige conditiepeil gemeten. De lactaattest is een sportspecifieke inspanningstest. De testsituatie stemt overeen met uw specifieke sportbeoefening en geeft dus de nauwkeurigste resultaten voor je sportbeoefening.

Waarom?

Om efficiënter, gezonder en bewuster te sporten, door een nauwkeurige evaluatie van je conditie en capaciteiten.

Op basis van de testresultaten wordt nagegaan hoe het met je conditie is gesteld, hoe een optimale training er voor u uitziet en wat de juiste hartslagzones zijn voor een goed gebruik van je hartslagmeter.

Na de test ontvang je een dossier met:

  • De testresultaten
  • Een professionele analyse van je resultaten
  • Een besluit
  • De eindevaluatie
  • Trainingsadvies
  • Individuele trainingszones

Voor wie?

Elke actieve of beginnende sporter, ongeacht leeftijd of niveau, kan deze test afleggen.

Stel je jezelf wel eens volgende vragen...

  • Maak ik wel voldoende vorderingen met mijn manier van trainen?
  • Hoe moet ik mijn hartslagmeter gebruiken.
  • Ik wil pieken op mijn volgende wedstrijd en mijn tijd scherper stellen, hoe?
  • Zijn mijn uithoudingsvermogen en weerstand voldoende getraind? En hoe moet ik trainen om deze te verbeteren?
  • Ik heb jaren geen sport meer bedreven, maar zou er nu terug willen aan beginnen. Hoe doe ik dit best op een gezonde en verantwoorde manier?
  • Ik zou wel eens een (halve) marathon willen lopen, hoe moet ik mij daarop voorbereiden?

Hoe?

Iedere 3 minuten is er verhoging van snelheid op de loopband volgens een specifiek protocol

Tussentijds worden lactaatmetingen verricht. Deze analyses van de lactaatwaarden in het bloed gebeuren door een bloedprikje in de vingertop.

Op basis hiervan kunnen we je overslagpols (anaërobe drempel) bepalen en zo uitspraken doen over de reactie van je lichaam op de inspanning en zo dus ook over je conditie en weerstand.

Na deze test kunnen we zeggen welk energiesysteem bij welke hartslagwaarde verantwoordelijk is voor de energieproductie. Dit omdat je de aërobe en anaërobe drempel kent.

Het is belangrijk voor sporters om hun omslagpunt te verhogen. Want een hoger omslagpunt betekent hogere inspanning dus een betere prestatie.