Fietspositionering

Diensten

Als de voet het pedaal raakt

"Pain-free performance starts at the pedal" (bike fit)

Het contact tussen de voet en het pedaal is de belangrijkste verbinding tussen fietser en fiets. Helaas is het tegelijkertijd het meest onderschatte aspect van een bikefit.

De voeten en de benen zijn de aandrijfmotor. Wanneer deze niet juist gealigneerd zijn, kunnen pijn en vermoeidheid uw prestaties en plezier in het fietsen danig beïnvloeden. Het goede nieuws dat het grootste deel van de klachten (knie-,nek- en rugklachten) als gevolg hiervan aangepakt kunnen worden.




Het Voet/Pedaal-Contact

Het voet/pedaal-contact bepaalt de biomechanica van de onderste ledematen. Wanneer de voet niet goed beweegt, heeft dat gevolgen voor de rest van het lichaam. Veel lichamelijke klachten kunnen worden herleid tot een probleem met of bij de voeten.

"Het doel is om voor de individuele fietser de optimale positie van de voet te vinden: de positie waarin de maximale biomechanische doelmatigheid bestaat voor de onderste ledematen en gewrichten, en het minimaal risico op blessure" (Katrina Vogel)

De voet/pedaal-verbinding is het punt van krachtoverbrenging van mens op fiets. Het zadel of het stuur zijn dat niet. Zonder iets af te doen van zowel een goede zadelpositie als een juiste stand van het stuur is het enkel via het contact met het pedaal dat de fiets vooruit beweegt.




De dynamische afstelling

HET INTAKEGESPREK 

hoeveel uren in de week train je ?  Wat zijn de specifieke klachten ?

LOOPANALYSE

Na de intake gaan we van start met een kleine loopanalyse om de natuurlijke voetplaatsing (via hoekmeting) en biomechanica te bepalen.

VOETSCAN

Bepaling van het type voet (holvoet, platvoet, ...) . Een analyse ter bepaling of het noodzakelijk is de voet te ondersteunen aan de hand van sportzool specifiek ontworpen voor fietsschoenen.




AFSTELLING SCHOENPLAATJES

Via dynamische analyse (op de fiets), opnames en laserguidance passen we het schoenplaatje aan op maat van het lichaam volgens vijf manieren:

  1. bepaling van de voor/achter positie van het schoenplaatje
  2. bepaling van de mediaal-lateraal stand van het schoenplaatje
  3. bepaling van de horizontale hoek van het schoenplaatje (lengtetorsie voet-wiggen)
  4. bepaling van de draaiingsgraad (rotatie) van het schoenplaatje
  5. aanpassing hoogte schoenplaatje (bij beenlengteverschillen).

AFSLUITEND

Na de afstelling van de schoenplaatjes wordt op aanvraag op goniometrische basis de zadelhoogte, algemene lichaamspositie en stuurpositie geanalyseerd en aangepast waar nodig.


  • Precisie afstelling van de schoenplaatjes neemt ongeveer 90min in beslag 
PRIJS : € 80
  • Precisie afstelling van de schoenplaatjes + zadel-en stuurpositie bepaling 
PRIJS € : 120